donderdag 14 januari 2016

Tiramisù

Het was rond 1975 - 1980. Ik was op bezoek bij mijn familie in Trentino - Italië, het was heel gezellig. In de restaurants viel me op dat op het menu een nieuwe nagerecht stond: Tiramisù. Ik kende dit gerecht niet en vond het wel vreemd dat het als een plaatselijke specialiteit werd gepresenteerd. Natuurlijk heb ik het geproefd en het was een lekker toetje. Later zag ik de tiramisù overal in Italië, het was dus helemaal geen plaatselijk gerecht. Tiramisù betekent letterlijk "trek mij op" of "beur mij op", en is nu het bekendst Italiaans dessert. De lekkerste tiramisù heb ik bij mijn zus gegeten, een echt talent in de keuken! Maar Thea, mijn huidige partner, kan ook lekker koken, en zij maakt ook lekkere tiramisu.

Foto: © Damian Konietzny - Fotolia
Hier volgt haar recept.

Nodig voor 8 personen:

* 400 gr mascarpone kaas
* 16-20 lange vingers
* 2 eieren, gesplitst
* 100 ml sterke zwarte koffie
* 75-100gr bittere chocolade, 
gemalen in een keukenmachine
* 5 eetlepels poedersuiker
* Ca. 4 eetlepels rum
* 2 eetlepels brandy 

Doe 2 eetlepels rum en de brandy in de koffie. Dompel de lange vingers hierin en leg ze in een ondiepe schaal. Giet de rest van het mengsel over de lange vingers, maar niet teveel anders worden ze zacht. Klop de mascarpone met de eierdooiers en de poedersuiker en doe de rest van de brandy erbij. Sla de eiwitten stijf, maar niet droog,en schep ze voorzichtig door het mascarponemengsel. Doe dit mengsel over de lange vingers. Bestrooi het geheel met de fijngemalen chocolade en laat het gerecht één nacht in de koelkast staan. Het is ook lekker met een laagje aardbeien erin. Probeer het uit, en geniet ervan.

Copyright © Smaniotto - Bekers - 18-05-2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten