donderdag 14 januari 2016

Pizza

Het bekendste Italiaanse gerecht is de pizza, in ontelbare variaties. Overal ter wereld wordt de pizza gegeten, vaak aangepast aan de plaatselijk smaak. Maar de beste pizza's eet je in Italië, vooral in Napels, waar de pizza volgens de verhalen voor het eerst gemaakt werd.
Toen ik zo'n veertig jaar geleden nog in Italië woonde, was het niet vanzelfsprekend dat je zomaar in een restaurant een pizza kon eten, en zeker niet als warme maaltijd. Ik kan me nog herinneren dat in Levico Terme, een bekende toeristische plaats in Trentino, de eerste pizzeria opende. Het was meteen een succes. Daar eten was de moeite waard, ook al moest je veel geduld hebben. De pizzeria ging pas laat in de middag open, men nam eerst de bestelling op, en dan moest je wachten. Wel kon je de stenen oven en een grote bal deeg die aan rijzen was, bekijken... Eindelijk kwam de "pizzaiolo" (pizzabakker) binnen, en ging rustig de oven aanmaken met stukjes hout. En wij maar wachten... Maar hij ging rustig verder, zonder zich om de wachtende mensen te bekommeren. Het kneden van het deeg, daarna in stukken snijden. De bestellingen nog even doorkijken, checken of alle ingrediënten op de goede plek staan. En wij maar wachten... Uiteindelijk begon de pizzaiolo zijn echte kunsten te vertonen. Het deeg plat maken, draaien en keren, in de lucht gooien, nog eens draaien en zo door. Dan snel de ingrediënten er op leggen, en in de oven. Na enkele minuten was de pizza klaar, lekker krokant. Iedereen was enthousiast en soms klonk er spontaan een applaus. Toen at je bij de pizzeria alleen pizza als tussendoortje. Nu word de pizza ook als maaltijd geserveerd, en de enkele soorten zijn uitgebreid, nu heb je pizza's in allerlei smaken.
De echte pizzabakkers uit Napels zijn nu zeldzaam, hier in Nederland zijn de pizzeria's door hardwerkende mensen, vooral Turken, overgenomen. Ook zij maken nu lekkere pizza's.


Maar de lekkerste pizza heb ik toch in Italië gegeten, in 2010, weer in Levico Terme. Deze pizzeria had een menukaart met meer dan honderd soorten pizza's. Er was een bijzondere houtoven, rond met een draai- plateau en de pizza's waren heerlijk. Wij gingen daar met mijn Italiaanse familie pizza eten. Tot onze verbazing bestelden mijn neven "pizza con le fritte", en ja hoor, de ober bracht pizza's met krokante frites erop. 
Zelf bakte ik vroeger ook wel eens een pizza, en eerlijk gezegd, lukte het mij niet altijd om hem goed te krijgen. Soms met "een boden van karton", soms te nat, maar volgens mijn kinderen altijd heel lekker. Nu bestel ik een pizza bij de Turk om de hoek, die wordt dan snel thuis bezorgd.
Je kunt alles drinken bij de pizza, maar ik hou het bij een eenvoudige Italiaanse rode tafelwijn.

Copyright © Smaniotto - Bekers - 2010


Geen opmerkingen:

Een reactie posten