donderdag 14 januari 2016

Dolomieten - Val di Fassa

Tijdens een wandeling op de Duivelsberg, een mooie heuvel in de buurt van Nijmegen, dacht ik aan de bergen van Trentino. Dit is de streek in Italië waar ik ben geboren. Niet dat ik heiwee heb, de omgeving van Nijmegen is prachtig, ik voel me hier thuis. Maar ik ben toch foto's, die ik gemaakt heb van de bergen in Trentino, gaan zoeken. En ik kwam een aantal dia's tegen van een prachtige streek in de Dolomieten, namelijk de Val di Fassa (Fassa vallei). Als jongeman heb ik daar enkele maanden in een hotel gewerkt. Het werk was zwaar, met weinig vrije tijd. Maar in die kostbare vrije tijd genoot ik van de prachtige natuur in de omgeving. En jaren later ging ik tijdens een vakantie met mijn dochters naar een hotel in Canazei, een toeristisch dorpje aan het einde van de vallei. Daar hebben we prachtige wandelingen gemaakt, steeds hoger, langs beekjes en bloemenweiden. De uitzichten op de Dolomieten: Gruppo del Sella, Sassolungo, de Marmolada, waren adembenemend! Moe en voldaan genoten we 's avond van de lekkere maaltijden in het hotel. Canazei is nog steeds een mooi dorp op 1500 meter hoogte. Het is wel druk in het toeristische seizoen, vooral in de winter is het een ideale plaats voor de wintersport liefhebbers, vanwege de vele skimogelijkheden. Ook wordt in deze streek een bijzondere taal gesproken, het Ladino, een oud Reto-Romaanse taal. Gelukkig spraken ze ook Italiaans, want voor ons waren ze anders niet te verstaan. Wij hebben echt genoten van die mooie vakanties. De eerste keer was in 1983, wij logeerden in Hotel Rita. Ik vergeet nooit hoe vriendelijk de eigenaar was, een bijzondere man. Jaren later, in 1990, gingen wij terug naar dit hotel, dat nog steeds door de dezelfde familie werd gerund. Maar die bijzondere man zag ik niet meer, toen hoorde ik dat hij was overleden...


Copyright © Smaniotto - Bekers


Geen opmerkingen:

Een reactie posten